trekstang

Vraag aan een non-camperaar wat hij of zij zou vinden van een vakantie met een camper en je zult als eerste nadeel horen dat je eenmaal op een camping geen kant opkunt om boodschappen te doen of de omgeving te verkennen. Daar valt veel op af te dingen omdat in een camper het onderweg zijn een onderdeel is van de lol die camperen heet. Maar een kern van waarheid zit er ook in. Trekstang.nl biedt daar echter een goede oplossing voor.

Zoals de naam al aangeeft maakt Trekstang.nl uit Muiden trekstangen. Dat is een triangel die aan de vooras van een auto zonder bestuurder wordt bevestigd en vervolgens aan een trekhaak wordt voortgesleept. Er zijn enkele aanpassingen voor nodig aan de getrokken auto maar daarna is het los en aankoppelen een fluitje van een cent. Een stel borgpennen bevestigen en dan ben je er wel. De unit zelf is compact en past in de bergruimte van een gemiddelde camper.
trekstang

Systeem met ervaring

Nieuw is het niet, een dergelijk systeem wordt al sinds jaar en dag door het leger gebruikt. Meest wonderlijk is het vanzelf meesturen van de getrokken auto. Kennelijk is er een natuurwetje wat daar feilloos voor zorgt mits de werking van het stuurslot wordt omzeild. Remmen is een ander aandachtspunt. Onder de 750kg mag het zonder remsysteem maar boven dat gewicht dient de getrokken auto mee te remmen wanneer de camper in de ankers gaat. Maar ook dat vereist geen ingewikkelde aanpassing aan de auto hoewel dit per merk en model wel kan verschillen. Overigens is er voor ieder type auto een trekstang beschikbaar of te maken. Ook voor klassiekers. Wanneer er echter sprake is van een volautomatische transmissie dien je wel na te gaan of deze gesleept mag worden, dat is niet altijd het geval. Er zijn standaard types die zo aan bijvoorbeeld een Fiat 500 bevestigd kunnen worden maar maatwerk is net zo goed mogelijk. Wanneer de camper een fietsendrager achterop heeft wordt de trekstang simpelweg wat langer gemaakt om in een bocht niet met de fietsen in de knoei te komen.
trekstang

Wat zegt de wetgever over een trekstang

Het gebruik van een trekstang is legaal. De Nederlandse wetgever staat het gewoon toe conform artikel 5.18.2 van het voertuigregelement. Maar met deze koppeling is de getrokken auto geen aanhanger. Die moet gewoon aan alle wettelijke eisen voldoen zoals een eigen kenteken, geldige APK en verzekering. Ook de verlichting moet in orde zijn. Dat kan met een losse lichtbalk of met de bestaande verlichting van de getrokken auto. In het buitenland is dit punt enigszins onduidelijk. Wanneer je gaat graven in de verkeersregels van België, Frankrijk of Spanje en je een official tot een uitspraak dwingt, zal je te horen kunnen krijgen dat het niet mag. De praktijk is echter anders, dat leren de ervaringen van trekstangeigenaren die het systeem volop gebruiken in deze landen. De politie, gendarmerie of guardia civil blijkt er geen enkele interesse in te hebben om de combinatie aan de kant te zetten. Wanneer je een individuele politieman om een mening vraagt komt het er op neer dat wanneer het in Nederland is toegestaan, ze in het buitenland de andere kant opkijken. Praktijkvoorbeelden van boetes of inbeslagnames zijn er dan ook niet.
trekstang

De voordelen

Er kleven nogal wat voordelen aan een trekstang. Wanneer je een klein compact autootje aankoppelt zoals een Smart Fortwo, merk je daar tijdens het rijden met een camper niets van. Je zult zo af en toe even in de achteruitrijcamera willen kijken hoe het gaat. Eenmaal op een camping staat niets je in de weg om de nauwe straatjes van een middeleeuws stadje in te duiken zonder je zorgvuldig gelevelde camperplaats te verlaten. Een autoambulance kan een alternatief zijn maar die trailer moet je wel weer ergens parkeren en het op cq afrijden is best een lastig klusje. Lastiger dan twee pennen bevestigen en aan de trekhaak hangen van een trekstang. De prijs tenslotte valt in vergelijking met een aanhanger waar een auto op kan staan reuze mee. Vanaf € 350.- voor een klassieke kleine auto zoals (originele)Mini of een Eend. Voor een moderne auto zoals een Smart ForTwo vanaf € 650.- en een geremde versie voor zwaardere auto’s vanaf € 1050.-

Voor meer informatie: www.trekstang.nl / www.smartspecialistlunteren.nl