Geplaatst op: 11-01-2020 Geschreven door: Laurens Koster Leestijd: 3 minuten
Nieuwe Automaat Fiat Ducato

Nieuwe Automaat Fiat Ducato

Het is een eeuwig dilemma onder camperaars: gaan we voor een automatische versnellingsbak of schakelen we lekker zelf. Liefhebbers van de schakelpook denken vaak zelf beter te kunnen schakelen dan een automaat dat kan. Of er is de angst om vast te komen zitten op nat gras. Toch brengt een moderne automaat meer voordelen dan je zou verwachten. De nieuwe automaat in de Fiat Ducato is daar een levend bewijs van.

Fiat Automaat voor meer comfort en lager verbruik

Echt comfortabel kon je de oude automatische versnellingsbak in de Fiat Ducato niet noemen. Wel gemakkelijk omdat je niet zelf hoeft te schakelen of te koppelen. Met de nieuwe Euro 6 D-temp motoren heeft Fiat echter een moderne automatische versnellingsbak geïntroduceerd. Vroeger kostte een ouderwetse automaat meer brandstof, maar tegenwoordig zijn ze dermate efficiënt dat ze juist brandstof besparen. Door precies op de juiste toerentallen op te schakelen, en zo steeds weer het meeste uit het koppel van de motor te halen, wordt het verbruik danig beperkt. Ook de maar liefst negen trappen dragen hier aan bij. Zo wordt er vaker het juiste verzet bij het juiste toerental gekozen.

Fiat Ducato

ZF automatische versnellingsbakken

Voor de nieuwe automaat heeft Fiat geshopt in het magazijn van ZF. Deze Duitse producent van versnellingsbakken levert onder meer aan Iveco, Rolls Royce en BMW. Dat dit merk kundig kan worden genoemd, spreekt daarmee voor zich. De sterkste 177 pk Euro 6 motor levert met de nieuwe automaat zelfde 50Nm meer koppel dan de 400Nm van de handgeschakelde versie.

Nieuwe motoren indrukwekkend

De nieuwe Euro 6d-temp motoren waar de nieuwe versnellingsbak beschikbaar voor is komen in vier uitvoeringen. De 120, 140, 160 en 180pk Multijet motoren leveren hun hoogste koppel al vanaf 1500 toeren. Dat zorgt ervoor dat je al bij een gering aantal toeren alle kracht ter beschikking hebt die je nodig hebt om de camper vlot te verplaatsen. De ECO stand, beschikbaar op de 160 en 180pk motoren, zorgt ervoor dat het toerental extra daalt om het maximum uit iedere liter diesel te persen. Zo schakelt de brandstofpomp hiervoor naar half vermogen. Het kan verleidelijk zijn de 120 of 140 pk versie te kiezen maar opschieten in het huidige verkeer doet dat niet. Een goede optie is dan de 160pk Multijet wanneer je een nieuwe camper koopt. Er zit dan die eco stand op wanneer je de automaat kiest. Zuiniger zodra het kan of sterker wanneer je het nodig hebt.

Meer informatie: www.fiatprofessional.com

 

Lees verder
Terug naar Kampeernieuws