Geplaatst op: 26-05-2022 Geschreven door: Laurens Koster Leestijd: 8 minuten
EV Camper: de e-Fixxter in praktijk

EV Camper: de e-Fixxter in praktijk

Recharge your battery is de spin-off onder het logo van EV Camper. Dat is een dubbele waarheid.  Met een elektrische Fixxter camper laad je inderdaad heel ontspannen je batterij op. Dat de e-Peugeot dat eveneens nodig heeft hoort bij het nieuwe rijden. Hoe dat is met een camper die geen diesel blieft, mag de e-Fixxter die we meekrijgen laten zien.

EV-Camper is een initiatief van Audrey en Rutger die 100% elektrische campers verhuren voor een even onbezorgde als duurzame reis. Sinds 2020 vindt die activiteit plaats, voortgekomen uit de wens om camperverhuur zoals het was de tegenwoordige tijd in te loodsen. Innovatie voert daarin natuurlijk de boventoon. Met de e-Fixxter was EV Camperverhuur één van de eerste om deze elektrische camper voor verhuur in te zetten. Later dit jaar gaat dit kunstje herhaald worden met de introductie van de XBus waarmee er zes EV campers rondrijden met een bestuurder die hoogstwaarschijnlijk om is. Elektrisch rijden heeft niet alleen de toekomst, leuk is het ook.

EV Camper

Peugeot e-Fixxter

Op basis van de Peugeot Expert is in Nederland de Fixxter ontstaan. Het slaaphefdak, het interieur en de technische installatie zijn van Hollandse makelij.  De carrosserie wordt door VDL in Born camperklaar gemaakt en de inrichting door Camperfix. Het interieur van de Fixxter XXL bestaat uit een kast, een compacte pantry met twee inductiepitten, een uitschuifbare tafel, RDW goedgekeurde slaapbank en een flink aantal opbergruimtes. Het interieur van XXL uitvoering heeft meer kastruimte, een grotere keuken en een grotere koelkast dan de gewone uitvoering.

EV Camper

Slaaphefdak

De slaapbank is verschuifbaar, maar dan zonder rails op de vloer. Het gepatenteerde systeem transformeert in een slaapbank met een breedte van 120 cm. Door een verbredingsmatras in de kast en keuken is de totale breedte van het bed een riante 135 cm. In deze camperklasse is 112,5 cm gebruikelijk.  De lengte van het bed is 200 cm en kan verder vergroot worden naar 210 cm.

Ook heel fijn is dat het bed geheel vlak is. Geen voorgevormde lende steunen waar je languit liggend last van hebt. De bediening vergt wel enige gewenning. Het neemt daarbij ook wat van de bagageruimte weg maar daar krijg je een vlakke vloer zonder rails voor terug. In het slaaphefdak is verder een tweede dubbel bed te realiseren. Maar zonder een stel kinderen zul je dit eerder gebruiken als vliering of, omhoog geklapt, voor een ordentelijke stahoogte. Een andere leuke mogelijkheid is het doek weg te ritsen waarmee een cabrio of je eigen dakterras ontstaat.

EV Camper

Volledig Elektrisch

100% elektrisch is het uitgangspunt geweest dus koken of verwarmen gaat via de accu of het stroomnet. Een flinke lap zonnepanelen ligt op het hefdak, en er is een extra grote huishoudaccu van 200 Ah aan boord. Een porta-potti heeft een plaats gevonden in een speciaal daarvoor gemaakt kastje. Een dag of drie kamperen zonder verdere voorzieningen levert geen enkel probleem op.

Belangrijk bij iedere elektrische auto is natuurlijk de range. Met het interieur, inzittenden en wat bagage komt dat uit op zo’n 250 km. Een flink accupakket van 75 kW is daar verantwoordelijk voor. Onder de vloer zorgt dit voor een laag zwaartepunt en een goede wegligging. Opladen van de accu’s kan via een gewoon stopcontact op bijvoorbeeld de camping maar dat duurt wel wat lang.

Laden bij een openbaar snellaadpunt is een ander verhaal. Daar zijn er tegenwoordig zo’n 185.000 van te vinden in Europa en hier duurt een e-tankbeurt maar een half uur. Dan zijn de accu’s voor 80% vol en kun je weer 200 km verder. Voor een gestreste koerier is dat niet zo fijn maar bij de functie als camper komt het eigenlijk wel goed uit. Om de 200km even een half uurtje pauzeren is geen straf. Het werkt eerder onthaastend en dat past prima bij de aard van een kampeerauto.

EV Camper

Van het rijden met deze e-bus word je ook rustig. Dominerend op het dashboard is een econometer die maakt dat je liever niet te hard gaat omdat er dan wel erg snel kilometers van je range worden afgesnoept. Ook de temperatuur speelt een rol. In de winter gaat er met 0 graden zo’n 10% van de capaciteit af. Afgezien van de actieradius, die van een diesel drie keer groter is, zijn er geen verschillen in gebruik en rijgedrag.

De e-Fixxter rijdt ongeveer hetzelfde als een Expert met een 1.5 HDI die 100PK levert. Een stoplichtsprinter is het nu ook weer niet maar meekomen met het verkeer is nooit een probleem. De topsnelheid ligt boven de 130 km. Natuurlijk valt de stilte op. Een moderne diesel maakt niet zoveel herrie maar horen doe je ze wel. Die dreun ontbreekt bij de e-Fixxter, wat rest is het geluid van de banden op het asfalt.

De uitrusting die EV Camper meegeeft is compleet voor vier personen. Daarnaast kun je nog een paar leuke extra’s bijboeken zoals een Segway-Ninebot Kickscooter Max G30. Hiermee ben je mobiel voor een paar boodschappen. Hij heeft een bereik tot 65 km, en haalt een snelheid tot 30 km/u. Standaard zijn verder wel een luifel en buitenmeubilair, ook aan een kleed voor onder de luifel is gedacht.

EV Camper

XBus

In de loop van dit jaar breidt EV Camper het aanbod uit met een opvallend nieuw elektrisch ontwerp. De XBus is een modulair busje wat ontworpen is voor personenvervoer of als bedrijfswagen ingezet kan worden. Een camperversie is daar ook aan toegevoegd. Het modulaire bestaat uit de opbouw wisselen zodat een camper eenvoudig getransformeerd kan worden tot bijvoorbeeld een pick-up. Ook kun je de actieradius bijna zo groot maken als je wenst met extra batterijmodules.

xbus

De XBus als camper komt met een 30-kWh batterij, goed voor zo’n 600 kilometer actieradius. Met zonnepanelen op het dak laadt het zichzelf op. Op een zonnige dag pakt dit 200 kilometer aan gratis elektriciteit voor je in. Met korte etappes geeft dat een brandstofrekening waar 0 op staat, de droom van iedere fossiele chauffeur.

De XBus drijft standaard vier wielen aan met 75 pk, maar nog belangrijker is het koppel van een dikke 1.000 Nm wat altijd beschikbaar is. De topsnelheid ligt boven de 100 km/u. Gelet op de maatvoering is harder niet nodig. Opladen duurt zo’n drie uur. Snelladen langs de snelweg kan er (nog) niet mee. Maar met 600 km range is dat overkomelijk.

xbus

Slide-out

Het interieur is naast het VW T2 achtige voorkomen ook uiterst opvallend. Op een lengte van nog geen 4m is hetzelfde gerealiseerd als in iedere andere compacte buscamper. Het dak gaat rechtstandig naar boven voor stahoogte binnen. En aan de achterzijde zorgt een flinke slide-out voor een riant bed. Ook in een Koelkast, TV, kookplaat, watertank en gootsteen is voorzien. Rijden met de XBus is als met my first Tesla. Een groot scherm op de middenconsole en wat knoppen op het stuur houden het strak en overzichtelijk.

Compact Comfort

De e-Fixxter en de XBus vormen een interessant koppel in het aanbod van EV Camper. Op de range na verschilt de e-Fixxter in uiterlijk en gebruik niet met dezelfde basis voorzien van verbrandingsmotor. Wel is zichtbaar dat deze basis niet van de grond af is ontworpen voor een elektrische aandrijving. Waar voorheen de diesel onder een kapje zat, zijn nu de systemen voor de nieuwe voortstuwing geplaatst. Dat past allemaal prima maar er is daarmee ook ruimte die minder efficiënt gebruikt wordt. Bij de XBus is dat niet het geval waarmee er meer camper gerealiseerd kan worden op nog compactere buitenmaten.

ev camper

EV Camper heeft naast de ideologie om met duurzame kampeermiddelen de verhuur van campers te vergroenen nog een goede reden om elektrische campers te verhuren. De onderhoudskosten zijn laag en een slechte chauffeur kan bijvoorbeeld geen koude diesel overbelasten of een versnellingsbak mishandelen. Met maar weinig bewegende delen kan er ook maar weinig kapot, iets wat zich met de e-Fixxter al bewezen heeft. Maar hoewel elektrisch rijden helemaal niet nieuw is, geldt dat voor de toepassing als camper wel. De Fixxter is de eerste serie gebouwde elektrische camper. Om zelf eens te ervaren hoe een dergelijk kampeermiddel zich gedraagt, is huren een uitkomst. Vanaf € 80,- per dag kom je daarachter met een goede kans dat je eerste of volgende eigen camper uitstootvrij de milieuzone in mag.

Voor meer informatie: ev-camper.eu

Lees verder
Terug naar Campertesten