carpento 310

Onlangs werd in Nederland de Carpento 310 caravan geïntroduceerd. Onderdeel van een drietal modellen waarvan de aflopende daklijn vooral in het oog springt. Met name de kleinste van 310cm lang lijkt niet veel meer te zijn dan een bed op wielen. Maar die schijn bedriegt behoorlijk. Met een korte rit en verblijf op recreatiepark de Oude Maas laat de Carpento zien en beleven dat het een volwaardig vakantieverblijf is terwijl het vedergewicht aan je trekhaak nauwelijks merkbaar is.

carpento 310

De Carpento is dan wel nieuw voor Nederland, maar het model is al 7 jaar in productie. Die vindt in Turkije plaats door een fabriek die al 30 jaar bestaat. Wel nieuw dus maar geen nieuwkomer. Dat merk je aan de bouwkwaliteit en de uiterst slimme indeling.

De Buitenzijde

Onopvallend een plekje innemen op een camping lukt niet met een Carpento. Daar is de vormgeving te uitgesproken voor. De knik in het dak, een dubbel panoramavenster en een taupe kleurstelling die er nog niet was maken er een verschijning van die nieuwsgierigheid opwekt. De opbouw bestaat uit een gladde beplating van polyester. Zowel binnen als buiten met een laag isolatieschuim ertussen. Op de demo modellen zit een bestickering waar je van moet houden. Maar zonder of in andere kleuren is echter ook mogelijk. Naast hagelbestendig heeft polyester nog een voordeel, de gelcoat waarmee het wordt afgewerkt kan ook in diverse kleuren worden geleverd. Tot aan zwart maar of dat voor een caravan in de zon een goed idee is valt te betwijfelen. De caravan komt met 2 jaar fabrieksgarantie en 7 jaar garantie op waterdichtheid.

carpento 310

Het chassis, koppeling en de as zijn van Al-Ko waarmee het rijden met de Carpento geen verrassingen oplevert, of het moet de brandstofrekening zijn die door een betere CW-waarde meevalt. De twee grotere modellen hebben bovendien een anti-slingerkoppeling. Voor de kleine 310 is dat echt niet nodig. Aan de voorzijde zijn twee panoramaruiten geplaatst in raamrubbers. Deze kunnen niet open maar de luiken in het dak kunnen dat wel. Ook het raam aan de achterzijde is voor extra ventilatie te openen. Net als de deur met ingebouwd afvalbakje, keurig voorzien van een hor en verduistering.

Verder zie je nogal wat luiken en aansluitingen die eigenlijk al aangeven dat de Carpento over een volwaardig interieur beschikt. Zo is er een kast met twee gasflessen voor de verwarming, warm water en het kooktoestel. Een vuldop voor schoon water, aansluiting voor een buitendouche, een steker om de elektra aan te sluiten, afvoer van de vuilwatertank en een luik om de toiletcassette uit te nemen. Afgewerkt met zwarte accenten is het een totaalplaatje wat er leuk en lekker uitziet.

carpento 310

Het interieur

De bruidschat van de Carpento is het interieur en dan met name de indeling. Alles zit erin terwijl je dat in dit compacte formaat niet zou verwachten. De keuken is aan de achterzijde geplaatst. Het compacte daarvan valt alleszins mee. De spoelbak is extra diep en voorzien van een mengkraan. Daarnaast een 1-pits kooktoestel waar eigenlijk een tweepitter gepland stond, maar die was even niet leverbaar. Het voordeel van die enkele pit is de grootte, eentje die bijna een wokbrander is in plaats van twee kleintjes waarbij geduld een schone zaak is. Naast het kookplaatje is werkruimte, genoeg om een flinke snijplank op kwijt te kunnen. Een besteklade, onder- en bovenkasten maken dat je al je kookspullen, servies en bestek ook makkelijk kunt bergen. Een vakantiekok(kin) kan zich hier echt uitleven.

carpento 310

Naast de keuken herbergt de compacte Carpento een badkamer die in een tandemasser niet zou misstaan. Een Thetford cassettetoilet, wastafel met handdouche, medicijnkastje en een spiegel. In de vloer is een douchbak opgenomen en over stahoogte valt niets te klagen. Voor licht en lucht zorgt een dakluik met een vaste hor. Met een draaiknop open en sluit je het luik. Een druk op de knop doet een ventilator aanslaan. Iets wat mist kunnen we hier niet ontdekken.

Aangrenzend is een diepe kledingkast met daaronder een riante 90L koelkast met vriesvakje. Aan de voorzijde is de zithoek geplaatst. Een ultieme loungeplek kun je het ook noemen want de panorama ruiten maken er echt iets bijzonders van. Slapen doe je hier ook. De verbouwing van de zithoek daartoe is een fluitje van een cent. De tafel heeft geen poot maar een vaste steun die alleen voor de bedfunctie wordt gebruikt. Door twee sluitingen te lossen zakt de tafel inclusief een verlengdeel naar beneden. Kussens erop en klaar is kees. Slapen doe je in de breedte op een lengte van 190cm.

Onder de banken is een deel van de techniek geplaatst maar daarnaast blijft er nog heel veel bergruimte over. Meestal ligt daar een los klepje op maar in de Carpento is dit met een slim scharnier aan de zijkant toegankelijk gemaakt. Met een lus trek je het open waarna het luik op een veer ook open blijft staan. Zo kun je er heel gemakkelijk iets in opzoeken of uitpakken. Nog meer bergruimte bieden de kasten boven het zit/slaap gedeelte en in het dressoir. Ook daar is in dit grootse kleintje voorzien, inclusief een speciale ruimte om flessen rammelvrij te plaatsen.

carpento 310

De sfeer binnen is gezellig en het ruikt lekker. Dat komt door de toepassing van watervast multiplex uit populierenhout. Naar MDF of spaanplaat moet je tevergeefs zoeken. Ook is zo’n beetje overal indirecte LED sfeerverlichting gemonteerd. Aan stopcontacten, usb laders en een 12V aansluiting is geen gebrek. De wanden en het plafond zijn gecapitonneerd met aaibaar velours zodat het polyester van de opbouw nergens zichtbaar is. Een andere functie hiervan is het voorkomen van condens. De vloer tenslotte heeft een PVC coating voor makkelijk schoonmaken.

carpento 310

Helemaal niets aan te merken? Nee, eigenlijk niet. Er zijn een paar foutjes in de afwerking te vinden maar hoewel het ontwerp niet nieuw is, geldt dat voor deze uitvoering met alles erin wel. Moss Boten & Caravans, de importeur, heeft na gedegen marktonderzoek ervoor gekozen om een uiterst complete en superluxe uitvoering van de drie Carpento’s in de showroom te zetten. Dat er zo her en der een kapje op die schroefkop zou moeten of dat een scharniertje wat beter afgesteld zou kunnen zijn is geen serieuze kritiek. Ook de prijsstelling klopt. Met € 14.000,- voor de Carpento 310 is het niet de goedkoopste compacte caravan, maar neem je in ogenschouw wat je ervoor krijgt en hoe het is ingedeeld dan is de prijs/kwaliteitverhouding simpelweg dik in orde.

carpento 310

Specificaties Carpento 310

Gewicht: 540 kg
Lengte opbouw: 310 cm
Breedte: 195 cm
Hoogte: 235 cm
Stahoogte: 185 cm
Bedmaat: 190 x 130 cm

Meer informatie:

Moss Boten & Caravans
Middeldijk 56 A 16
2992 SJ Barendrecht
+31 6 11 076 124
www.mossboten.nl
info@mossboten.nl