Businessman holding lightning in fist. Power and control

TAB Benelux: Specialisme in een betrouwbare stroomvoorziening

Batterijenfabrikant TAB heeft dit jaar 51% van de aandelen van R&W Batterijen overgenomen en daarmee een nieuw bedrijf opgericht, TAB Benelux BV. Nieuw is echter wel betrekkelijk, TAB en R&W (R&W Batterijen) werken al bijna 20 jaar succesvol samen. Voor het aangesloten dealernetwerk zijn de veranderingen alleen maar positief. De verdere groei, ontwikkeling en uitbreiding van de activiteiten van TAB Group zal de positie in de Benelux en Europa verder versterken en de aanwezigheid van de producten in de hele regio vergroten.

Een accu voor elke auto in het assortiment, ook naar OEM-specificaties. Die filosofie heeft het Sloveense TAB geen windeieren gelegd. Voor de Benelux is een nieuwe webshop gelanceerd waarin vrijwel het complete gamma equipment- en startaccu’s voor de automotive en recreatiesector is terug te vinden. De nieuwe webwinkel kent niet alleen een bestelmogelijkheid maar vooral ook heel veel productinformatie. Toegang tot die informatie is in principe vrij voor elke bezoeker, maar omdat Tab Benelux (TAB Benelux) via een dealernetwerk levert, blijven de prijzen verborgen voor niet-ingelogde bezoekers

Verschillende soorten

De juiste accu bepaal je niet alleen aan de hand van het gewenste vermogen, maar ook met het feitelijke gebruik in gedachten. Een motor starten is iets anders dan een koelkast laten draaien. In grote lijnen zijn er twee accutypes. 

Startaccu’s

Wanneer een motor elektrisch gestart wordt vraagt dit een kortstondige maar grote hoeveelheid stroom van de batterij. Zodra de motor loopt wordt er door de dynamo geladen en heeft de accu verder niet meer zoveel te doen. Tab Benelux (TAB Benelux) biedt hier drie mogelijkheden in. Een conventionele lood/zuur (loodzuuraccu) accu, gel accu’s of een AGM versie.

Eerstgenoemde is een budgetvriendelijke oplossing maar zal niet overal even goed voldoen. Een lood/zuur (loodzuur) accu ontgast tijdens het laden door de doppen en zal zo af en toe met gedemineraliseerd water moeten nagevuld (bijgevuld) worden. Ook is er een speciale container nodig voor een veilige inbouw. Ook is dit accutype is niet zo goed bestand tegen langdurige stilstand en dat is wat met een camper vaak het geval is.

Een gel accu is een onderhoudsvrije loodaccu (loodzuuraccu), waarbij het aanwezige elektrolyt een gel is in plaats van vloeistof. De gel zit in de scheidingsplaten en in de ruimtes om de platen. Ze kunnen in elke positie gebruikt worden, want de gel kan er niet uitlopen. Hierdoor kan bijvoorbeeld zuurschade aan de auto of bekleding nauwelijks voorkomen.

AGM staat voor absorbed glass mat. Een glasvezelvlies tussen de platen fungeert als een spons en houdt zodoende het electrolyt op zijn plaats naast het tegengaan van gasvorming. Deze accu’s zijn geheel zuurdicht en kunnen dan ook zonder bezwaar gebruikt worden in een camper. Inbouwbeperkingen zijn er niet zodat ze ook ergens in het interieur geplaatst kunnen worden. Een speciale accubak is niet nodig. Daarnaast laat een AGM accu een veel betere weerstand tegen trillingen zien en kunnen ze een langere tijd inactief zijn zonder aan levensduur in te boeten. En juist dat is een voordeel voor een camper die niet het hele jaar door wordt gebruikt. Ze zijn wat duurder maar met de langere levensduur die je daar voor terug krijgt heet (is) dat duurzaam.

Equipment accu’s

Voor alle apparatuur in een camper of caravan die een constante stroomvoorziening nodig hebben, levert Tab Benelux (TAB Benelux) Equipment accu’s. Geen enkele accu houdt van gehele ontlading maar dit type is daar beter tegen bestand. Ontworpen om niet zozeer een korte stroompiek te leveren maar om zo lang mogelijk (de) koelkast, verlichting of een laptop probleemloos te laten functioneren. Hier is een keuze tussen traditionele lood/zuur techniek (loodzuurtechniek), een compactere gel accu of een AGM accu die voor dit doel ontwikkeld is. Bij gel en AGM accu’s wordt het zuur omgevormd tot een gel, zodat elke uitloop vermeden wordt. In vergelijk met een lood/zuur accu (loodzuuraccu) heeft een gelaccu een lagere koudstartstroom, zodat dit type minder als startaccu geschikt is voor zeer zware motoren. Ook is de oplaadtijd langer. De gel speelt hier een vertragende rol in. Daar staat echter tegenover dat de accu langer ontladen kan worden, meer energie levert en de zelfontlading ook veel trager gaat.

Belangrijk is om van een accubank de juiste omvang te bepalen. Wat is er allemaal aanwezig, hoeveel verbruikt het en hoe lang staat het aan. Het totaal van deze energiebalans levert een hoeveelheid watt per uur (Wh) op die, vermenigvuldigd met een veiligheidsmarge, het benodigde vermogen aanwijst.

Laden

De levensduur van een accu wordt ingekort wanneer deze niet vaak genoeg volledig wordt opgeladen. Zonnepanelen of de dynamo staan te kort in hun werk om dit met name bij een gelaccu goed te volbrengen. Belangrijk is om een accu eens per maand volledig op te laden met een goede, op het accutype toegesneden lader. Tab Benelux (TAB Benelux) levert laders die op de omvang en het gebruik in campers of caravans aangepast zijn. Verder kun je de levensduur verlengen door de accu’s niet verder dan ca 60% te ontladen. Het beperkte gebruik in een kampeermiddel maakt dat je misschien wel 10 jaar vooruit kunt met de 300 laadcycli die een Tab (TAB) accu rijk is

Tab Benelux (TAB Benelux) is een onderneming in beweging. Met vestigingen in Lijnden, Dordrecht, Eindhoven en Ede wordt er supersnel uit voorraad geleverd. Ook in de automobielsector is Tab (TAB) een toonaangevende leverancier en worden de batterijen veelal af fabriek toegepast. Veelzeggend over de kwaliteit van de producten

Voor meer informatie:

info@tab-benelux.com

www.tab-benelux.com