Geplaatst op: 11-06-2020 Geschreven door: Laurens Koster Leestijd: 6 minuten
Wat is een goede trekauto?

Wat is een goede trekauto?

Geen enkele auto is specifiek ontworpen als trekauto voor een caravan. Maar gelukkig kunnen de meeste auto’s wel degelijk met een caravan rijden. De auto moet natuurlijk wel bij de caravan passen. Er zijn een aantal eigenschappen waar je rekening mee moet houden.

De beste trekauto bestaat niet echt. Verschillende situaties en welke eigenschappen voor de gebruiker het meest belangrijk zijn zorgen altijd voor een compromis. De te rijden routes, het soort vakantie, de eigenschappen van de caravan en het kostenplaatje bepalen welke trekauto het beste past. En dat is voor iedereen weer verschillend. Bovendien rijden de meeste mensen meer kilometers zonder dan met een caravan waardoor de dagelijkse rijeigenschappen ook van belang zijn.

trekauto

Leeggewicht van de trekauto

Hoe zwaarder het leeggewicht van de auto, hoe prettiger de auto presteert als caravantrekker. Een beladen caravan mag eigenlijk niet zwaarder zijn dan de lege auto. En voor een comfortabele reis zou de lege auto zelfs veel zwaarder moeten zijn dan de caravan. Eigenlijk is een hoog gewicht van de auto de belangrijkste eigenschap om veilig en comfortabel met een caravan op pad te gaan

trekauto

Trekgewicht

De auto en de caravan kennen ook een wettelijke regel. Het toegestaan maximaal trekgewicht moet dus minimaal net zoveel zijn als de caravan daadwerkelijk weegt. Dus inclusief de belading. Een hoger toegestaan trekgewicht dan nodig maakt van de auto geen betere caravantrekker. Wel zijn de kosten dan onnodig hoog, zowel in aanschaf, onderhoud en verbruik aangezien dit dan een overbodig grote auto is.

trekauto

Treingewicht van de trekauto

Het rijbewijs wat je nodig hebt om een bepaalde combinatie te mogen rijden heeft veel te maken met het treingewicht. Dat is de som van de auto plus belading en de caravan plus belading. Er zijn drie soorten rijbewijzen die hier mee te maken hebben. B, B+ en BE. Met een B rijbewijs mag het gewicht van de complete set zoals deze klaar staat voor vertrek, niet meer wegen dan 3500kg. Een B+ rijbewijs stelt die grens naar boven bij tot 4350kg. Met een BE rijbewijs mag je 3500kg aan de trekhaak hangen, dus zonder het gewicht van de auto mee te tellen. Heb je BE weten te bemachtigen voor 19 januari 2013, dan wordt het nog leuker. Er is in dat geval geen beperking van het gewicht van de combinatie of caravan. Zolang de trekhaak en de auto dat maar aankunnen zonder de gewichten op het typeplaatje of kentekenbewijs te overschrijden.

trekauto

Kogeldruk

De toegestane kogeldruk van een caravan op de auto moet tenminste 5% van het caravan gewicht zijn. Een lagere kogeldruk is niet prettig. Of je moet het leuk vinden dat bij een hobbel je achterwielen los komen. Een te hoge kogeldruk is natuurlijk ook niet fijn. De auto kan dan zo ver doorveren waardoor de dissel de grond gaat raken.  Het typeplaatje op de trekhaak is uiteindelijk bepalend voor het maximaal toegestane gewicht op de kogel.

Motor van de trekauto

Een auto die bij lage toerentallen al lekker veel koppel levert is het prettigst om een caravan te trekken. Een motor met een turbo, zowel benzine als diesel, geeft meestal bij lage toerentallen al een flinke boost en is daardoor een fijnere trekker dan een motor met hetzelfde vermogen maar dan zonder turbo. Een uitzondering hierop zijn motoren waarvan de turbo wat later op gang komt. Op lage toeren zit je dan met een turbogat en dat trekt niet lekker. Dit zijn echter doorgaans sportieve modellen en daar monteer je geen trekhaak onder.

Meestal is het met een diesel prettiger trekken dan met een vergelijkbare benzine motor. De verschillen zijn de laatste jaren echter wel steeds kleiner geworden. Een hybride auto is, dankzij de elektrische ondersteuning ook geschikt om een caravan te trekken, mits het toegestaan trekgewicht voldoende is. Met een 100% elektrische auto is het wel oppassen. Een groot deel is niet geschikt als trekauto omdat er geen plaats is voor de haak of omdat de accu’s kunnen oververhitten wanneer er een gewichtige Tabbert wordt aangehaakt

In het brandstofverbruik met caravan is er weinig verschil tussen auto’s onderling en verbruikt een zuinige auto nauwelijks minder dan een dorstig exemplaar. Een diesel verbruikt globaal zo’n 20% minder dan een benzine motor maar daar staat een hogere aanschafprijs en duurder in de wegenbelasting tegenover. Daar komt bij dat diesels in het verdomhoekje zitten van klimatologen. Met een oudere diesel kom je de tegenwoordige milieuzones niet in.

trekauto

Versnellingsbak

Hedendaagse automaten kunnen prima een caravan trekken. Vaak weet de automaat zelf welke versnelling het beste gekozen dient te worden en anders kan met de hand ingegrepen worden. Een sportprogramma selecteren is ook een optie. De motor schakelt dan een tandje bij waarmee het extra trekgewicht enigszins gecompenseerd wordt. Automaten met een korte eerste en zo veel mogelijk versnellingen zijn het prettigst. File rijden en de hellingproef is met een automaat veel gemakkelijker. Nadeel van een automaat is dat de kosten hoger kunnen uitvallen bij aanschaf en een eventuele reparatie. Overigens valt er met een good old handbak ook prima te rijden.

Aandrijving

Vierwielaandrijving heeft onder winterse omstandigheden of op een modderige camping een voordeel aangezien er veel meer tractie is. Onder normale omstandigheden zijn die voordelen echter nihil en geeft het ook niet meer stabiliteit.  Een 4WD is vaak wel iets zwaarder en dat kan wel weer een voordeel zijn onder alle omstandigheden.

Bergop heeft een auto met achterwielaandrijving iets meer grip dan een auto met voorwielaandrijving. Een onverharde weg, bijvoorbeeld op een camping, naar boven rijden gaat beter maar in praktijk zijn ook veel situaties denkbaar waarbij juist voorwielaandrijving weer voordelen heeft voor de rijeigenschappen van de combinatie.

trekauto

Onderstel

Als de vering van de auto bij een zware caravan op de kogel ver doorzakt is de kans dat de caravan bij en verkeersdrempel de grond raakt niet denkbeeldig. Wanneer er geen automatische niveauregeling voorhanden is kunnen hulpveren uitkomst bieden of after market luchtvering. Stuggere vering en banden met laagprofiel en verhoogde bandenspanning geven ook een stabieler rijgedrag. Dit neemt ook toe wanneer de wielen ver naar achter staan voor een korte oversteek aan de achterzijde.  Een langere wielbasis bevordert dit eveneens.

Interesse in een trekauto die het best bij je past? Kijk dan eens op www.bynco.com

Een bijpassende caravan vind je op www.camperscaravans.nl

Lees verder
Terug naar Kampeernieuws