Geplaatst op: 14-11-2019 Geschreven door: Redactie Leestijd: 5 minuten
Schonere motoren bij Fiat: de 9-traps automaat

Schonere motoren bij Fiat: de 9-traps automaat

Vorig jaar ging er een schokgolf door de camperbranche: Mercedes introduceerde niet alleen voorwielaandrijving maar ook een 9-traps automaat plús een superschone diesel. Marktleider Fiat kon natuurlijk niet achterblijven: vanaf modeljaar 2020 zijn ook de Italianen weer helemaal up-to-date, tot en met – inderdaad – een 9-traps automaat.

Ruim driekwart van de 125.000 campers die jaarlijks in Europa worden gebouwd, gebruikt de Fiat Ducato als basis – daarmee is de Italiaanse autofabrikant met afstand marktleider in het campersegment, ver voor producenten als Peugeot, Citroën, Mercedes en Ford. Camperfabrikanten gebruiken niet alleen de Ducato als aangedreven voertuig, maar ook vaak in combinatie met het speciaal voor campers ontwikkelde Fiat-chassis.

Euro 6D Temp

Voor modeljaar 2020 introduceert Fiat een compleet nieuwe Ducato. Aan de buitenkant valt allen het aanpaste typeplaatje op, de – grote! – verschillen zitten onderhuids. Het belangrijkste nieuws betreft de nieuwe dieselmotor, die beschikbaar is in vier varianten, ook nu weer speciaal voor de campermarkt ontwikkeld, net zoals de vorige generatie.

Niet alleen om concurrent Mercedes bij te houden, maar vooral om te voldoen aan de nieuwe emissienorm ‘Euro 6D TEMP’ die geldt voor nieuwe diesels vanaf september dit jaar. Die emissienormen zijn wereldwijd geharmoniseerd volgens de WLTP-normen (Worldwide harmonised Light vehicles Test Procedure): een gevolg van het dieselschandaal bij Volkswagen. De uitstoot van dieselmotoren mag niet langer in gesimuleerde laboratoriumsituaties worden gemeten, maar alleen tijdens het rijden op de weg. Hoe dat moet, ligt vast in RDE-normen (Real Driving Emissions) waaraan autofabrikanten moeten voldoen bij de testprocedures.

Fiat Ducato bus 2020
De Fiat Ducato bus voor 2020

AdBlue

De belangrijkste wijziging bij de Fiat Ducato-motoren is dat de nieuwe generatie Multijet2-diesels is AdBlue: een ureum-oplossing die in de uitlaatgassen wordt geïnjecteerd waardoor de uitstoot van schadelijke stoffen fors daalt. Die AdBlue-vloeistof zit in een afzonderlijke 15-liter tank die elke 10.000 kilometer moet worden bijgevuld – gewoon bij de pomp, zoals vrachtauto’s nu ook doen.

De nieuwe Fiat-diesel is beschikbaar in vier varianten, die alle vier de 2,3-liter MultiJet2 als basis hebben: 120, 140, 160 en 180 pk. Waarbij die laatste twee zijn uitgerust met een versterkte krukas met extra grote lagers en speciale zuigers. Bij alle motoren heeft Fiat een forse brandstofbesparing gerealiseerd en daarnaast zijn de nieuwe motoren krachtiger dan hun voorgangers. Wij reden bijvoorbeeld met de nieuwe 120 pk in een halfintegraalcamper, die in de praktijk niet onderdeed voor de 130 pk-versie uit de vorige generatie Ducato’s.

Fiat Ducato range
Fiat Ducato range

Automaat

Voor wie houdt van comfortabel rijden, is de nieuwe automaat groot nieuws. Tot nu had Fiat alleen een gerobotiseerde versnellingsbak (6 versnellingen) die je, door een beetje te spelen met het gaspedaal, die een beetje kon ‘helpen’ – bezien vanuit de ontwikkelingen in de autobranche een achterhaald systeem. De nieuwe automaat is door ZF ontwikkeld – marktleider in automatische versnellingsbakken en de 9G-Tronic tilt het rijcomfort naar een hoger niveau.

De ‘Wandler’-automaat is een hoogwaardig stuk techniek waarbij je de schakelmomenten nauwelijks meer voelt. Uitgekiende software zorgt dat de automaat schakelt bij de juiste toerentallen, waardoor de Fiat-motoren minder brandstof gebruiken. De 9G-Tronic is met een meerprijs van circa 3.400 euro (zo’n 1.800 euro duurder dan de oude robotautomaat) leverbaar vanaf de 140 pk-versie en zorgt bij de krachtigere 160 en 180 pk ook voor een fors hoger koppel, tot maximaal 450Nm bij de 180 pk-variant, maar liefst 12 procent meer dan z’n voorganger.

Fiat Ducato Chassis
Chassis van de Fiat Ducato

EcoPack

Vanaf modeljaar 2020 zijn alle Fiat Ducato’s uitgevoerd met een EcoPack, om brandstof te sparen en de uitstoot verder te minimaliseren. Het EcoPack omvat onder meer een Start&Stop-systeem, een elektronisch gestuurde brandstofpomp en een ECO-schakelaar met drie rij-modi: Normaal, Eco en Power. Waarbij Eco zorgt voor een energiezuinige manier van schakelen en bij Power-stand kiest de computer voor een snelle motor- en transmissierespons voor optimale prestaties – ideaal voor de zwaardere campers.

Ook onderdeel van het EcoPack is de slimme dynamo: die zorgt ervoor dat de startaccu van de motor wordt geladen – zodra die vol is, stopt de dynamo met dat laadproces, ook weer om brandstof te besparen. Maar zo’n slimme dynamo is niet slim genoeg om te weten dat er in de camper ook een huishoudaccu moet worden geladen – daarom heb je voor de camper een speciale ‘booster’ nodig. Bij sommige campermerken is dat inclusief – bij andere is dat een meerprijs (circa 350 euro).

Opbouw van de Fiat Ducato Camper
Opbouw van de Fiat Ducato Camper

Veiligheidssytemen

Campers op Fiat-basis profiteren niet alleen van de krachtiger en zuiniger motoren, maar ook van een groot aantal veiligheidssystemen aan boord. Niet elke fabrikant zal z’n bus- en/of halfintegraalcampers uitrusten met het complete pakket en daarnaast zijn bepaalde systemen voor integraalcampers niet eens leverbaar – sommige systemen gebruiken bijvoorbeeld de binnenspiegel van het voertuig en die heeft een integraalcamper natuurlijk niet. Naast ABS en ESP kan de nieuwe Fiat Ducato bijvoorbeeld worden uitgerust met Brake Assist, een noodstopsysteem dat de bestuurder waarschuwt voor obstakels en indien nodig zelf remt. Ook is Lane Assist mogelijk: dat waarschuwt bij het onbedoeld verlaten van de rijbaan.

Verder is er dodehoekbewaking die je een seintje geeft als er een voertuig naast je rijdt, maar onzichtbaar is in je zijspiegels. Buscampers kunnen verder profiteren van een systeem waarbij de computer kruisend verkeer achter de auto ontdekt; handig bij achteruit rijden. En daarnaast kan de Fiat Ducato worden uitgerust met verkeersbordherkenning (maximum snelheid en inhaalverboden), grootlicht-automaat (schakelt automatisch uit bij tegenliggers), een bandenspanningscontrolesysteem en automatische regen- en lichtsensoren.

Meer kampeernieuws bekijken? Klik hier
Op zoek naar een nieuwe of gebruikte camper? Bekijk hier het huidige aanbod

Lees verder
Terug naar Kampeernieuws