Niesmann+Bischoff Arto 88 LF: Penthouse op wielen

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Niesmann+Bischoff is een camperfabrikant uit het hoogste segment. De producent levert jaarlijkse enkele honderden luxe campers af, stuk voor stuk met een topklasse afwerking en rijke uitrusting. Voor modeljaar 2019 is ‘individualisering’ het toverwoord: bij Niesmann+Bischoff kun je je nieuwe camper krijgen in elke kleur die je wilt.

Al wil je ‘m in Hello Kitty-rose: het kan bij Niesmann+Bischoff. Toch zullen de klanten zich ingetogener gedragen, met subtiele stripings waar de fabrikant al wat kleurvoorbeelden voor in de brochures heeft staan. Nog belangrijker nieuws is misschien wel dat de Arto nu ook met een lichte houtkleur is te bestellen. Waardoor deze topcamper een compleet andere sfeer van binnen krijgt. In deze test bekijken we de nieuwe Arto 88 LF, met het nieuwe ‘modern line’ interieur.

Niesmann+Bischoff

Exterieur Arto 88 LF

Eert de buitenkant: de Arto wordt gebouwd op een Fiat Ducato met Al-Ko Twin-chassis, met een tandem-as achter. Die dubbele wielen zorgen niet alleen voor een beter rijgedrag, maar doordat de wielen achter elkaar zijn geplaatst (‘tandem’) is het ook mogelijk ruimere indeling te bouwen dan bij een ‘dubbellucht’-versie, waarbij de dubbele achterwielen náást elkaar zijn geplaatst. Niesmann+Bischoff kiest dus heel bewust voor tandem-assen. Standaard wordt de camper geleverd met een handgeschakelde 2.3 Multijet Ducato 130 pk, maar gelukkig worden de meeste wagens afgeleverd met een 150 of liever nog 180 pk automaat.

Het testmodel is uitgevoerd in ‘cashmere silver metallic’ met carbonstriping. De wanden zijn van aluminium, geïsoleerd met styrofoam en het dak is van polyester/aluminium. De Dometic-ramen hebben een slimme eenknopsbediening die openen en sluiten gemakkelijk maakt. In de dubbele bodem zijn technische installaties en watertanks weggewerkt. Vorstvrij, want ook de buizen van de Alde-verwarming lopen hier doorheen. De grote garage biedt plaats aan kampeermeubilair en dan hou je nog volop ruimte over voor e-bikes of een scooter.

Niesmann+Bischoff

Wonen, eten, slapen

De instap nar de camper is hoog, ondanks de elektrische trede. Maar dat vergeet je direct zodra je binnen bent: het ‘modern line’ interieur overweldigt, met z’n moderne, lichte uitstraling – een enorme metamorfose als je het vergelijkt met de vertrouwde donkere houtkleuren van Niesmann+Bischoff die overigens nog steeds leverbaar zijn in de ‘classic line’. De vloer lijkt gemaakt van natuurstenen tegels en als houtkleur kiest de fabrikant voor ‘verade oak’ in combinatie met hoogglans (of naar keuze: matte) witte kastkleppen. Qua meubelstoffering zijn er nog veel meer keuzemogelijkheden, tot en met buffelleder aan toe.

De banken zitten uitstekend en dat geldt ook voor de draaibare SKA-cabinestoelen, die bovendien elektrisch verstelbaar zijn. Overal in het interieur is indirecte ledverlichting netjes weggewerkt. De keuken is in een hoekpositie geplaatst, hetgeen veel werkruimte oplevert. Het werkblad is gemaakt van een soort Corian en biedt plaats aan een grote en een kleine spoelbak en een Thetford gasstel. Tegenover staat de Dometic Tec Tower waarvan de deuren aan beide kanten te openen zijn, door innovatieve scharnierconstructies.

Niesmann+Bischoff

Ruimtegevoel in slaapkamer

Als we naar het slaapgedeelte van deze Niesmann+Bischoff lopen, komen we toch nog een opstapje tegen, in de verder vlakke vloer. Daar moet je aan wennen. Opvallend is het ruimtegevoel in de slaapkamer met ‘queensbed’ waar je aan beide zijden kunt instappen. Dat ruimtegevoel ontstaat doordat er bijvoorbeeld in plaats van kasten fraaie lichtpanelen aan weerszijden van het hoofdeinde zijn geplaatst. Tussen slaapkamer en woongedeelte vinden we de grote douche en wastafel (rechts) en de toiletruimte plus hang/legkast (links).

Conclusie test Niesmann+Bischoff

De Niesmann+Bischoff Arto 88 LF is een waardig opvolger van de 88 F, met als pluspunten de grotere slaapkamer en de ruimere badkamer met comfortabele douche. Het ‘modern line’ interieur is naar Niesmann+Bischoff-begrippen een welkome aardverschuiving en door de doordachte indeling doet de Arto voelt de Arto eerder aan als een penthouse dan aan een camper.

Technische installaties (met hoogwaardige componenten), kabels en leidingen zijn keurig weggewerkt. Eén punt van aandacht: in de hele camper vinden we slechts één USB-aansluiting. Dat is beslist te weinig. Maar dat is dan ook het enige dat we aan te merken hebben op dit topproduct.

Niesmann+Bischoff

Plus & Min

+ badkamer
+ interieur
– opstapje badkamer
– slechts 1 USB

Specificaties Arto 88 LF

Chassis Fiat Ducato Al-Ko AMC Twin chassis (tandemas)
Motor 2.3 Multijet (vanaf 130 pk) Multijet Power
Max vermogen 96kW (130pk) bij 3.600rpm
Max koppel 320Nm bij 1.500rpm
Aantal zit-/slaapplaatsen: 4/4
Queensbed achter 190/150 cm
Hefbed voor 191/132

Afmetingen

Lengte 876 cm
Breedte 232 cm
Hoogte 295 cm
Stahoogte 198 cm
Wielbasis 4.500 mm

Gewichten

Maximummassa 5000 kg
Rijklaar gewicht 4300 kg
Laadvermogen 700 kg

Prijs vanaf: € 130.550

Kijk voor meer informatie op www.niesmannbischoff.nl

Share.

About Author

Leave A Reply