Knaus L!ve TI 650 MEG: Veelbelovende instapserie

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Voor modeljaar-2018 introduceert de Duitse camperfabrikant Knaus een nieuwe serie campers die nieuwkomers moet trekken: L!ve, met – inderdaad – een uitroepteken waarmee de sterke punten van deze kampeerauto worden onderstreept. We hebben de Knaus L!ve TI 650 MEG voor je getest.

Dat Knaus hoge verwachtingen heeft van z’n nieuwe instapper mag blijken uit het feit dat er meteen drie varianten op de markt worden gezet: een alkoofcamper, een ‘gewone’ halfintegraal en een halfintegraal met verhoogd dak, waarin een hefbed is gesitueerd. Aan het hippe interieur en de opvallende striping aan de buitenzijde is duidelijk te zien dat Knaus zich richt op een jongere doelgroep. De waterdichtheidsgarantie van maar liefst 10 jaar toont aan dat er bepaald geen knieval is gedaan op het gebied van de inmiddels bekende Knaus-kwaliteit.

Knaus L!ve TI 650 MEG

Exterieur van deze Knaus

Voor deze kennismaking bekijken we de Knaus L!ve TI 650 MEG halfintegraal: een uitvoering net onder de 7 meter, met twee enkele bedden in het achterste deel van de camper. Als we een rondje om de camper lopen, zou je niet zeggen dat we hier met een instapserie te maken hebben: in plaats van de gebruikelijke opbouwramen zien we hier Dometic inbouwramen die we doorgaans in duurdere uitvoeringen tegenkomen. Ook het raam in de deur is niet wegbezuinigd. De kampeerauto is gebouwd op een Fiat Ducato chassis en de wagen wordt aangedreven door de bekende 2.3 diesel Multijet (130 pk).

De vloer van de Knaus L!ve TI 650 MEG bestaat uit een houten sandwichconstructie, de wanden zijn van aluminium en bovenop de camper zien we een hagelbestendiger GFK-dak, alle prima geïsoleerd met EPS schuim. Achterin de camper is de ruime garage die van beide zijden bereikbaar is, met volop ruimte voor kampeerstoelen, tafel en twee fietsen. De gasflessen zijn bereikbaar vanuit de garage én via een serviceluik buiten. Een tweede serviceluik biedt toegang tot watertank, 230 Voltaansluiting en boiler. Een paar essentiële accessoires ontbreken echter in de standaarduitvoering van de L!ve, om de vanafprijs te drukken: bijrijdersairbag, cruisecontrol en motorairco zijn ondergebracht in een optiepakket tegen meerprijs.

Knaus L!ve TI 650 MEG

Wonen, eten, slapen

Bij een instapserie verwacht je een rechttoe-rechtaan interieur, maar zeker niet de sierlijke ronde lijnen waarmee Knaus z’n L!ve heeft uitgerust, onder meer bij de enkele bedden achterin de camper. Onder het opklapbare voeteneind vinden we een makkelijk toegankelijke kastruimte. Boven de bedden is een rechthoekig dakluik geplaatst waardoor veel licht naar binnen valt.

De gecombineerde douche/toiletruimte aan de linkerkant heeft ruimtebesparende roldeur. Erachter zien we een makkelijk schoon te houden banktoilet van Thetford. Een grote spiegel zorgt ervoor dat de ruime optisch groter lijkt. Slim is de scharnierende wand waaraan de wastafel is bevestigd en waarachter de douche tevoorschijn komt. Direct naast de toegangsdeur is een niet al te grote keuken geplaatst, met twee brede lades. Veel aflegruimte is er niet, maar extra werkruimte ontstaat door een uitklapbare aanrechtverlenger – die vervolgens wel de toegansdeur blokkeert.

Knaus L!ve TI 650 MEG

Naast de keuken staat de smalle Thetford koel/vriescombinatie – de witte deur geeft het geheel een moderne, frisse uitstraling. Als we beide cabinestelen omdraaien, ontstaat voorin een gezellige zithoek voor vijf personen. Geraffineerd is de plek waarin de tv is verborgen: vanuit de rugleuning van de L-vormige bank komt het toestel automatisch omhoog. Twee grote dakluiken zorgen voor veel lichtinval – en ventilatie – in het voertuig. ’s Avonds zorgt de indirecte verlichting voor veel sfeer.

Techniek

Een gebruikelijke plek voor de Truma Combi 6 verwarming/boiler is in de dinettebank – zo ook in de Knaus L!ve. Pal ernaast is het elektroblok te vinden. In de camper vinden we vier uitstroomopeningen voor de kachel en maar liefst vijf 230 Volt-aansluitingen – ruim voldoende voor de dorsnee camperaar. Helaas is er slechts één USB-stopcontact te vinden; dat kan beter. In de garage ontbreekt een 230V stopcontact – voor de elektrische fietsen moet je dus wat anders verzinnen, of de dealer een extra stopcontact laten plaatsen.

Conclusie test Knaus L!ve TI 650 MEG

De Knaus L!ve Ti 650 MEG is gebouwd volgens de gebruikelijke Knaus-kwaliteit. De 10 jaar garantie op waterdichtheid spreekt wat dat betreft boekdelen. Om een interessant prijskaartje neer te zetten ontbreken nog wel een paar belangrijke basisvoorzieningen, zoals de tweede airbag (bijrijder), cruisecontrol en een door de motor aangedreven airconditioning – die moet je meteen bijbestellen. Petje af voor de slimme douche/toiletruimte en het sfeervolle interieur.

Knaus L!ve TI 650 MEG

Plus & Min

+ 10 jaar waterdichtheidsgarantie
+ luxe uitstraling
+ mooie douche/toiletruimte
– opstapjes bij zithoek en bedden
– airbag bijrijder tegen meerprijs
– slechts 1 USB

Facts & Figures

MOTORISERING
Chassis Fiat Ducato met breedspoor chassis
Motor 2.3 Multijet (130 pk)
Max vermogen 96kW (130 pk) bij 3.600 toeren
Max koppel 320 Nm bij 1.500 toeren

AFMETINGEN
Lengte: 698 cm
Breedte: 232 cm
Hoogte: 279 cm
Stahoogte: 200 cm
Wielbasis: 3.800 mm
Maximummassa: 3.500 kg
Rijklaar gewicht: 2.930 kg
Laadvermogen: 570 kg
Aantal zit-/slaapplaatsen: 4/2+1
Achterbedden: 198×81 cm en 193×81 cm
Prijs vanaf: € 66.002,00

Op zoek naar een nieuwe camper of caravan van Knaus? Er staat een groot aanbod van Knaus campers en caravans op onze website. Klik hier om te zoeken in het aanbod

Share.

About Author

Leave A Reply