Geplaatst op: 30-04-2019 Geschreven door: Redactie Leestijd: 5 minuten
Hulpveren: veilig en comfortabel rijden

Hulpveren: veilig en comfortabel rijden

Personenauto’s gaan soms gebukt onder het gewicht van de caravan en vakantiebagage. Ze hangen fors in de achterveren, waardoor je met de caravan soms zelfs de grond kunt raken, bij verkeersdrempels bijvoorbeeld. Dat het ook anders kan, bewijst MAD: specialist in hulpveren.

Hoe vaak zie je ’t niet op de snelweg: auto’s die flink achterover hangen, onder druk van de caravan. Daarvoor zorgt niet alleen de kogeldruk (55-75 kilo). Ook de rest van de vakantiebagage die in de auto een plek heeft gevonden. Tel daar nog even de twee kinderen op de achterbank bij en je snapt dat de achtervering van de auto kan ‘doorslaan’ bij verkeersdrempels, hobbelige landweggetjes of een iets te enthousiast genomen bruggetje.

Op zulke momenten kan de dissel van de caravan de weg raken, soms zelfs met schade als gevolg. Auto’s die op die manier zijn beladen hebben bovendien een slecht weggedrag: de druk op de voorwielen (sturen!) is minder, de combinatie voelt minder stabiel aan en de remweg is groter. Zo’n onveilige situatie is simpel – en relatief goedkoop – te voorkomen. Met hulpveren.

Hulpveren

Twee extra spiralen

Een set hulpveren bestaat uit twee extra spiralen die binnen de bestaande spiralen van de achtervering worden geplaatst. Door hun constructie werken ze pas mee als de auto beladen wordt. Dat werkt zo: als een auto in normale toestand een veerweg heeft van tien centimeter, zakt zo’n auto soms wel 5 centimeter dieper in onder druk van bagage en een gevulde achterbank. Hulpveren zorgen ervoor dat die 5 centimeter worden gecompenseerd, waardoor je dus dezelfde veerweg ter beschikking hebt als tijdens normaal gebruik.

De hulpveren assisteren dus de normale achtervering van de personenauto, bij het dragen van het totale gewicht. Met een caravan aan de haak gaat je auto dus niet lichter van sturen, blijft stabiel en slaat minder vaak door als de auto zwaar beladen is. Tot zo ver de theorie. Maar hoe zit dat in de praktijk?

Hulpveren

Proefrijden met hulpveren

MAD is een Nederlandse fabrikant van hulpveren. Tijdens de MAD Xperience in Veenendaal konden we proefrijden in twee identieke auto/caravan-combinaties, beide op exact dezelfde manier beladen. Niet overbeladen voor de gelegenheid, maar zoals we zelf op vakantie zouden gaan, uitgaande van een gezin met twee kinderen plus bijbehorende vakantiebagage. De ANWB hanteert daarbij 100 kilo voor vakantiebagage (zoals voortent, reservewiel, gasflessen etc), plus 30 kilo persoonlijke bagage per persoon: samen met de fietsen, kampeermeubilair en levensmiddelen voor een paar dagen zit je dan al behoorlijk aan de taks van wat de caravan aan belading mag hebben.

Stabiel zonder deinen

Het verschil tussen beide combinaties was al duidelijk zichtbaar bij stilstand: de Peugeot-zónder hing al fors in de achterveren terwijl de Peugeot-mét zo’n 4-5 centimeter hoger op de achterpoten stond; vergelijkbaar met onbeladen toestand. Tijdens een route met verkeersdrempels, plateaus in het wegdek (bij kruisingen) en bruggetjes werd het verschil tussen beide combinaties duidelijk voelbaar. Letterlijk. Met de Peugeot/Hobby-zónder zaten we met enige regelmaat met de caravansnuit aan de grond – vooral bij verkeersdrempels en plateaus in het wegdek – zelfs als we behoedzaam snelheid minderden.

Bij de combinatie die met de MAD-hulpveren raakten we geen enkele keer de grond. Zelfs niet toen we onze snelheid verhoogden. Ook tijdens snel gereden stukken in de polder voelde de combinatie met MAD-hulpveren duidelijk stabieler aan, in tegenstelling tot het deinen van de combinatie zonder hulpveren. Een aanrader, dus. Maar dan: de prijs.

Hulpveren

Prijs valt reuze mee

De prijs van een set hulpveren voor personenauto’s valt reuze mee. Hulpveren zijn relatief goedkoop ten opzichte van andere oplossingen voor zware belading. Een set hulpveren voor de meeste middenklassers kost zo’n 170 euro, inclusief BTW. Tel daar nog een half uur werkplaatstarief bij op en je bent voor nog geen 200-220 euro klaar. Voor veruit de meeste auto’s volstaat hulpvering – voor sommige modellen, zoals de Volvo V60, is een vervangingsveer noodzakelijk. Dan ben je duurder uit: 350 euro, plus anderhalf uur in de garage. 

Ook voor campers

MAD maakt ook hulpveren voor campers, bestaande uit luchtbalgen die bij de bestaande vering worden gemonteerd. De luchtveren worden gevuld met een speciale compressor en zijn zelfs rijdend instelbaar met een bedieningspaneel op het dashboard: hard of zacht, volledig naar wens. Voordeel van hulpveren aan de achterzijde is dat het gewicht van een scootertje of twee elektrische fietsen automatisch wordt gecompenseerd doordat de centrale regelunit die de achtervering iets meer op druk zet.

Hulpveren

Niet per se noodzakelijk, maar optioneel: hulpveren aan de voorzijde. Die zorgen – vooral in combinatie met luchtvering-achter – voor een zijdezacht weggedrag, zonder dat de camper gaat pendelen. Luchtvering is niet voordelig: reken op € 1.800 achter en zo’n zelfde bedrag aan de voorzijde. Speciaal voor campers op Fiat Ducato levert MAD ook versterkte voorveren. Die zorgen voor meer bodemvrijheid en voorkomen dat de camper aan de voorkant minder snel doorslaat.

Meer informatie vind je op www.hulpveren.nl

Lees verder
Terug naar Kampeertips