Geplaatst op: 29-01-2022 Geschreven door: Laurens Koster Leestijd: 4 minuten
Eura Mobil Profila: Mercedes Sprinter als alternatief

Eura Mobil Profila: Mercedes Sprinter als alternatief

Met een ontwikkeltijd van een luttele vier maanden kwam Eura Mobil met de eerste prototypes van de Eura Mobil Profila op basis van de Mercedes Sprinter voor de dag. Onlangs vierde het nieuwe model de officiële introductie met een online persconferentie. De Eura Mobil Profila met de Mercedes Sprinter als basisvoertuig behoort tot het populaire zeven meter segment. Ook het rijbewijs B gewicht van deze nieuweling blijft binnen de perken van de 3500 kilo regelgeving.

eura profila

Noodzakelijke overstap

Vier jaar geleden maakte Hymergroep al de keuze om in samenwerking met Mercedes een voorwiel aangedreven Sprinter, speciaal voor campers, te ontwikkelen. Vanaf dat moment was het doel om een nieuwe standaard voor campers neer te zetten waar Eura Mobil, onderdeel van de Trigano groep, nu zijn voordeel mee doet. Mercedes heeft natuurlijk een imago waarin een hoge kwaliteit en pure luxe centraal staan. Voor de bedrijfswagen afdeling van Mercedes geldt dat echter wat minder dan voor de personenauto’s. De Mercedes Sprinter is daarom in eerste instantie een stuk duurder met een kwaliteit die vergelijkbaar is met de Franse of Italiaanse evenknieën.

eura profila

Voor camperbouwers is de Sprinter om die reden niet zomaar de juiste keuze. Aan de andere kant zijn er echter ook adepten die enkel en alleen vertrouwen hebben in zo’n prominente ster op de grille en niets anders willen dan dat. Toch is dat niet de reden geweest voor Eura Mobil om de Profila op een Sprinter te bouwen. Bij de introductie van het nieuwe model kwamen de leveringsproblemen van Fiat Ducato’s en bijbehorende onderdelen uitgebreid ter sprake. Dit maakte de overstap naar Mercedes min of meer noodzakelijk.

eura profila

Extra (Sta)Hoogte

De nieuwe Eura Mobil Profila komt eerst beschikbaar in de twee bestsellers uit het programma: de 696EB en de 676EB. Hiervan is de opbouw hetzelfde gebleven als de bestaande Eura Mobil Profila’s 660EB en 695EB op basis van het Fiatchassis. Maar door de lange neus van de Sprinter neemt de lengte in een parkeervak toe met 13cm. Andere verschillen zijn de dubbele bodem die 7cm dieper is en de stahoogte in het woongedeelte die met 1,98cm een fractie hoger is. De bedden in de 676 EB, waarin EB voor enkele bedden in het Duits staat, zijn 1,95 meter lang. Voor een onderdoorgang van een brug is de hoogte van de nieuwe modellen op Mercedes Sprinter basis gegroeid met 10 centimeter tot 2,92 m. Een schotelantenne zit er dan nog niet op.

eura profila

Luxe Uitrusting

De basisprijs van deze Eura Mobil is door de duurdere Mercedes een stuk hoger. Voor het basismodel met een handgeschakelde 140 pk motor moet je in Nederland op een prijsverschil rekenen van een kleine € 9000,-. Hiermee zal de camper in Nederland net wel of niet onder de € 100.000,- blijven. Maar dan moet je de optielijst wel krachtig laten voor wat het is. Om iets van het prijsverschil goed te maken, krijgt de Eura Mobil Profila op de Sprinter een paar extra’s mee. Veel verder dan de voorbereiding voor een 32 inch televisie en een lampje in de bovenkasten gaat dat echter niet. Wanneer je kiest voor het Mondial of Mondial plus pakket, dan ben je nog eens tussen de zes- en tienduizend euro verder maar dan wel voor een complete camper naar wens in een onberispelijke bouwkwaliteit.

eura profila

Meer informatie: www.euramobil.de

Op zoek naar een gebruikte Eura Mobil? Kijk dan eens op campers.nl of www.camperscaravans.nl

Lees verder
Terug naar Campertesten