Geplaatst op: 12-04-2019 Geschreven door: Redactie Leestijd: 4 minuten
Elektrisch camperen: eerste stekkercamper snel leverbaar

Elektrisch camperen: eerste stekkercamper snel leverbaar

Eind vorig jaar werd in Duitsland de eerste elektrisch aangedreven camper geïntroduceerd: de Iridium. Geen prototype, maar echt te koop: volgens de fabrikant worden de eerste nog voor deze zomer afgeleverd. Elektrisch camperen: is dat de toekomst?

‘Diesel’ is in de publieke opinie een vies woord geworden, met dank aan de uitstootfraude van Volkswagen en door de entreeverboden waarmee diverse Europese steden oude proestdiesels uit hun stadscentra weren. De elektrische camper zou een alternatief kunnen zijn.

Iridium elektrisch camperen

Iridium: eerste stekkercamper

Tijdens een persconferentie in Stuttgart werd de Iridium geïntroduceerd, de eerste stekkercamper die te koop is. Prijs: 169.000 euro. Een fors bedrag, want een halfintegraal-dieselcamper van dit niveau zou zo’n 62 mille mogen kosten. Waaruit je kunt concluderen dat er voor ruim 100.000 euro aan techniek in de elektrische aandrijving wordt gestoken. ‘Vergelijkbaar met Tesla’, aldus de fabrikant tijdens de persconferentie.

Actieradius 300 kilometer

De Iridium is een samenwerking van drie bedrijven, het Zuid-Duitse WOF die onder andere Bela- en Bavaria-campers levert, cascobouwer Maurer uit Zwitserland en EFA-S, een Duitse specialist in elektrisch aangedreven voertuigen: dat bedrijf heeft onder meer 200 bestelbussen voor koeriersdienst UPS omgebouwd naar elektrische aandrijving – voor stadsbusjes overigens een prima oplossing.

Een interessante vraag voor óns als kampeerders is natuurlijk hoe ver je met zo’n elektrisch aangedreven camper kunt rijden? De fabrikant claimt een actieradius van meer dan 300 kilometer, voordat je op zoek moet naar de eerste stroompaal. Het lithium accupakket is dan goeddeels leeg, dus reken op een tussenstop van een paar uur aan de laadpaal, voordat je weer verder kunt.

Meerdere merken

De Iridium is dus de eerste elektrisch aangedreven camper die ook daadwerkelijk te koop is. Tenminste: voor bezitters van het groot rijbewijs, want inclusief belading schiet de weegschaal door naar dik 4.000 kilo. De grote merken zijn ook volop bezig met elektrisch rijden, maar: dat zijn nog prototypes. Ook de Japanse autofabrikant Nissan is bezig met een 100 procent elektrisch aangedreven camper. En verder wordt er volop geëxperimenteerd met waterstof, onder meer door Mercedes Benz, in samenwerking met Hymer.

Nissan elektrisch camperen

Upgrade voor Euro-4 en 5

De dieselmotor ligt dus onder vuur, door de sjoemeldiesels en de verboden waarmee grote steden oude diesels weren uit bepaalde delen van het centrum, om de luchtkwaliteit te verbeteren. Maar hoe terecht is dat? Moderne diesels zijn veel schoner dan je in de kranten leest, zo blijkt uit diverse onderzoeken. En Euro-6 diesels kunnen nóg schoner – daar wordt al volop aan gewerkt, onder andere door AdBlue toevoegingen. En voor Euro-4 en Euro-5 dieselmotoren zijn er nu al upgrades beschikbaar die de emissie naar de laatste Euro-6-eisen brengen.

Laadstations in vakantielanden

Over een jaar of tien zullen we elektrisch aangedreven campers wellicht vaker tegenkomen op de snelweg. Dan hebben we ook meer duidelijkheid over waterstof als krachtbron. En tegen die tijd zijn er misschien ook voldoende laadstations in populaire vakantielanden als Italië, Spanje en misschien ook in Tsjechië of Polen. En dat handjevol waterstof-tankstations dat Nederland nú telt, zal dan ook wel fors zijn uitgebreid.

Tot die tijd zijn er nog veel hobbels te nemen, te beginnen met wetgeving: rijbewijs-B voldoet immers niet voor een met accu’s volgestouwde camper, omdat het leeggewicht al boven de 3.500 kilo zit. In Duitsland is er wat dat betreft al een uitzondering van kracht. Tenminste: voor bestuurders van elektrisch aangedreven bestelbussen, zoals die van UPS. Een volgende stap zou mogelijk voor elektrisch aangedreven campers zijn.

Mercedes-Hymer

6.000 kilometer per jaar

Toch is het niet ondenkbaar dat er een aparte regeling komt voor dieselcampers, zoals er nu ook uitzonderingen zijn voor bijvoorbeeld klassieke personenauto’s. Die rijden jaarlijks niet veel meer kilometers dan de gemiddelde camperaar met zijn vakantievoertuig: hooguit 6.000 tot 7.000 kilometer per jaar. Terwijl de uitstoot van een moderne dieselcamper niet te vergelijken is met een 40 jaar oude personenauto.

Moeten we dan eerst per camper een ton (in euro’s) gaan investeren om naar nul emissie te komen, als de uitstoot van een moderne dieselcamper door die paar vakantiekilometers verwaarloosbaar is? Natuurlijk: een schoner milieu begint bij onszelf, maar dan wel graag op basis van feiten in plaats misplaatste dieselemoties. En voor elektrische campers geldt dat eerst en vooral ook de wetgeving rond de rijbewijzen zal moeten worden aangepast. Eerder zullen camperfabrikanten niet snel besluiten om miljoenen te investeren in de ontwikkeling van elektrisch aangedreven campers die alleen door een select publiek met ‘groot rijbewijs’ bestuurd mag worden.

Groot aanbod campers en caravans

Op zoek naar een andere of nieuwe camper of caravan?
Klik hier voor het huidige aanbod

Lees verder
Terug naar Kampeernieuws