Een camper chiptunen: zin of onzin

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Chiptunen is een manier om een motor betere prestaties te laten leveren. Krachtiger, sneller, soepeler en zuiniger. Welke camperaar wil dat niet. Chiptunen of remapping lijkt een prima methode te zijn voor een betere rijervaring.

Alle motoren kennen een maximum prestatie. In de fabriek uitvoerig getest, zodat er een betrouwbare krachtbron wordt geleverd. Hiervoor wordt ook een veiligheidsmarge ingesteld. De prestaties van een motor worden beperkt zodat onder zware omstandigheden of met slechte brandstof er geen motorschade ontstaat. Deze veiligheidsmarge ligt doorgaans ver boven de grens van wat de motor werkelijk kan leveren.

Optimaliseren van de parameters

Vrijwel alle motoren uit deze eeuw, zoals de common-rail diesel in een camper, hebben een ECU-module. Deze “computer” regelt nogal wat. De belangrijkste taken zijn: hoeveelheid brandstof er ingespoten wordt, het moment van inspuiting, belangrijk voor het verbruik en vermogensafgifte, en de turbodruk. Het doel van chiptunen is het optimaliseren van de parameters op de ECU zodat de potentie van de motor beter tot z’n recht komt. Dit vertaalt zich in een soepel aanvoelende motor die vermogen geeft wanneer je het nodig hebt.

Remapping lijkt dus een volledig geaccepteerde upgrade. Het vindt ook vaak al in de fabriek plaats. Er worden motoren in verschillende vermogens geleverd terwijl het basisblok identiek is. Maar er kunnen ook nadelen aan kleven. Of die van toepassing zijn heb je echter zelf in de hand.

camper chiptunen

5 – 10% zuiniger

Over het algemeen wordt een diesel na de ingreep zo’n 5 – 10% zuiniger, tenzij je het extra vermogen ook daadwerkelijk gaat gebruiken. Wanneer je sneller gaat rijden of accelereren zal het verbruik eerder toenemen. Met dezelfde rijstijl als voor de chiptuning is de motor wel gegarandeerd zuiniger.

Veiligheidsmarge

Met chiptuning worden de prestaties van de motor opgevoerd, en dus de veiligheidsmarge verkleind. In geval van slechte brandstof of olie, gebrekkig onderhoud of extreem rijgedrag kan dit schade toebrengen aan de motor. Maar ook hier geldt, zit er goede olie in de motor, tank je ordentelijke brandstof, krijgt de camper zijn onderhoud en rij je een beetje normaal, dan is dit geen enkel probleem.

camper chiptunen

Slijtage

Met meer vermogen, zijn er onderdelen die harder draaien of meer gebruikt worden en daardoor sneller slijten. Bijvoorbeeld de turbo. Als de motor extra koppel levert zal de turbo ook een hoger toerental moeten draaien om de extra brandstof van extra zuurstof te voorzien. Ook deze turbo heeft een ruime marge en een goede tuner zal ervoor zorgen dat deze netjes binnen de fabriekswaarden blijft. Feit blijft wel dat het niet raadzaam is langere tijd maximum vermogen te draaien. Voor een camper is dat risico echter klein. Jakkeren doe je niet snel, voor je het weet barst de koelkast open en sta je enkeldiep in de etenswaren. Ook hier geldt, wanneer je normaal blijft rijden is er geen extra slijtage.

Chiptunen bij DTC Tuning

Chiptuning is niet iets wat je zelf of door een bereidwillige buurman moet laten doen. Het is geen ingewikkelde ingreep maar wel behoorlijk specialistisch. DTC Tuning in Enkhuizen is een gerenommeerde tuner die zich ook op campers richt. Met een jarenlange ervaring in het chiptunen van auto’s, boten, tractors en vrachtwagens bent je zeker van een ingreep die het beste in je motor naar boven haalt zonder risico op schade of overmatige slijtage. Benieuwd wat chiptuning van DTCTuning op kan leveren? Zoek dan online je auto/motor combinatie op en zowel de winst in prestatie als de kosten worden duidelijk weergegeven.

Voor meer informatie: www.dtctuning.nl
Op zoek naar een camper? Klik hier voor het huidige aanbod

Share.

About Author

Leave A Reply