Geplaatst op: 03-08-2021 Geschreven door: Redactie Leestijd: 4 minuten
Bürstner Copa Trail: stoere mini-camper

Bürstner Copa Trail: stoere mini-camper

Duitsland en Frankrijk hádden ‘m al en vanaf modeljaar 2022 is hij ook te koop in Nederland: de Bürstner Copa minicamper. Wij hebben hem voor je getest. En dan meteen in de stoere Trail-uitvoering, met offroad-uitstraling.

Nee, het is geen 4×4 maar z’n looks doen er niet voor onder, met die stoere grill en z’n 16 inch lichtmetalen wielen. Met de Copa Trail positioneert Bürstner zich in het compacte hefdak-buscampersegment, waarin ook de VW California en de Ford Nugget belangrijke spelers zijn.

Stoere grill van de Copa Trail.
Stoere grill van de Copa Trail.

Exterieur

Het fijne van zo’n compacte buscamper is dat je ‘m ook voor normale dagelijkse ritjes kunt gebruiken – hij past zelfs in de parkeergarage – en daarnaast heeft-ie voldoende kampeerfaciliteiten aan boord voor vakanties of een weekendje weg. Basis voor de Bürstner Copa Trail is de Ford Transit Custom die als 130 of zelfs 185 pk versie kan worden geleverd. De wagen wordt geleverd met diverse veiligheidssystemen, een uitgebreid infotainmentsysteem, airco, getinte zijramen die open kunnen plus een hefdak.

De Copa is er als Bus met losse stoelen achterin of als Holiday-uitvoering, met een zitbank voor twee personen en een keukentje. Optioneel kun je stoelen bijbestellen tot maximaal zes zitplaatsen met veiligheidsgordels.

Interieur van de Bürstner Copa Trail.
Interieur van de Bürstner Copa Trail.

Wonen, eten, slapen

Binnen is de Copa voorzien van een railsysteem voor de losse stoelen in de Bus-uitvoering, of de bank in de Holiday. Die bank kun je vlak leggen zodat een tweepersoonsbed ontstaat, en er is een extra zijkussen voor meer ligruimte. Samen met beide slaapplaatsen in het hefdak kun je dan met vier personen op vakantie. Al is het bed in het slaaphefdak, met een breedte van 1 meter, aan de krappe kant voor volwassenen – voor kinderen lukt dat wel. De Holiday-uitvoering heeft een compact keukentje met spoelbak en tweepits gaskookplaat. Tijdens het koken heb je 2,47 meter stahoogte, doordat de bedbodem van het hefdak omhoog geklapt kan worden.

Keuken met tweepits gastoestel en spoelbak.
Keuken met tweepits gastoestel en spoelbak.

Installaties

De Copa Trail is standaard uitgerust met een 40 liter watertank en een buitendouche. Een compressorkoelkast (40 liter) is extra en dat geldt ook voor de een dieselverwarming. Standaard is een gasfles aan boord en twee USB-poorten. Tegen meerprijs kun je dat uitbreiden met een 230 Volt stopcontact en extra USB’s. Er zijn twee extra comfortpakketten leverbaar voor meer luxe aan boord. Extra is ook het Camper-pakket, met daarin twee stoelen en een tafel, servies, bestek, oprijblokken, een stroomkabel en een tent voor de achterklep.

Slaapruimte in het hefdak.
Slaapruimte in het hefdak.

Conclusie

De Copa Trail gebruik je als dagelijkse gezinsauto, als camper maar bijvoorbeeld ook als bestelbus voor grote spullen, bijvoorbeeld bij een verhuizing of een ritje naar Ikea. Dat maakt ‘m heel flexibel inzetbaar. Je hebt wel wat extra pakketten nodig om er comfortabel mee op pad te kunnen want standaard is-ie wat sober uitgerust.

Plus & Min

+ flexibel inzetbaar
+ stahoogte
– standaarduitrusting

Technische gegevens

CHASSIS/MOTOR
Chassis: Ford Transit Custom
Motor: Ford EcoBlue 2.0
Maximum vermogen kW/pk: 96kW/130pk bij 3.500 rpm
Maximum koppel: 385Nm bij 1.500 rpm

AFMETINGEN
Lengte: 497 cm
Breedte: 198 cm
Hoogte: 209 cm
Stahoogte: 247 cm (met geopend hefdak)
Wielbasis: 330 cm

GEWICHTEN
Maximummassa: 3.200 kg
Rijklaar gewicht: 2.440 kg
Laadvermogen: 760 kg

ZITTEN* & SLAPEN
Aantal zit-/slaapplaatsen: 4/4
Bed achter: 200×125 cm
Hefbed (optie): 100x195cm
(*zitplaatsen met veiligheidsgordels)

Prijs vanaf € 69.575

Meer informatie op www.buerstner.com

Op zoek naar een nieuwe camper of caravan? Klik hier en bekijk het aanbod. Of bekijk nog meer campertesten.

Lees verder
Terug naar Campertesten