Geplaatst op: 21-05-2019 Geschreven door: Redactie Leestijd: 5 minuten
Bravia Mobil Swan 636: luxepaardje uit Slovenië

Bravia Mobil Swan 636: luxepaardje uit Slovenië

Sinds het begin van dit jaar mag het Drentse ROADVIP zich importeur noemen van Bravia busampers. Het bedrijf is daarmee de enige Bravia-dealer in Nederland. Je kunt er ook andere merken buscampers kopen en / of huren. Voor deze test bekijken we de Bravia Mobil Swan 636, een van de topmodellen van Bravia Mobil.

Het Sloveense Bravia startte 30 jaar geleden met de productie van meubels en interieurs voor onder meer hotels en luxe kantoorpanden. Sinds 2005 bouwt het familiebedrijf ook buscampers, waarbij de in drie decennia opgebouwde expertise op het gebied van interieurbouw duidelijk zichtbaar is.

Bravia Mobil Swan 636

Exterieur van de Bravia

Het portfolio van Bravia Mobil start met een compacte Swan 495 op de Peugeot Traveller, gevolgd door de Swan 599 en de Swan 636 die beide op basis van de Peugeot Boxer zijn gebouwd. En tenslotte is er binnen de Zwanen-familie ook nog een 699, op Mercedes Sprinter.

Voor deze test bekijken we de Bravia Mobil Swan 636, de bijna 640 cm lange buscamper met de populaire enkele bedden in de lengterichting, waarvan je met gemak een breed tweepersoonsbed kunt maken. De Swan is gebouwd op basis van de Peugeot Boxer en uitgevoerd met de moderne 2-liter HDI dieselmotor. Door gebruik te maken van onder meer AdBlue haalt die motor moeiteloos de strenge Euro-6 milieunormen. De Swan 636 heeft een eigen ‘smoel’ door z’n aangepaste bumper, de moderne striping en voor wie dat allemaal nog niet genoeg is: de wagen is verkrijgbaar in maar liefst negen verschillende kleuren, waaronder vier metallic-kleuren.

Bravia Mobil Swan 636

Wonen, eten, slapen

Binnen valt meteen op dat Bravia Mobil Swan 636 veel expertise heeft op het gebied van interieurbouw. We zien ronde vormen bij de bovenkastkleppen, rondingen bij de enkele bedden en een fraai gecapitonneerde wand in het slaapgedeelte. Er is gekozen voor ‘blonde’ houtkleuren in combinatie met lichte kleurvlakken en dat geeft de buscamper een frisse, moderne uitstraling. Ook de stoffering van de meubels is in duo-tone uitgevoerd. Voor het meubelwerk kiest Bravia overigens voor hechthout en multiplex, waar andere camperfabrikanten doorgaans vezelplaat gebruiken. Hoekverbindingen zijn massief en dat geldt ook voor intensief gebruikte oppervlakken zoals tafelblad en het werkblad van de keuken.

Uiteraard zijn de voorstoelen draaibaar, zodat er een knusse woonruimte ontstaat voor vier personen – de dinette is ook om te bouwen tot derde slaapplek. De keuken is compact uitgevoerd met een in het werkblad geïntegreerde tweepits Dometic gaskookplaat en een RVS spoelbak. Zoals meestal met buscampers blijft er niet veel werkruimte over tijdens het koken, maar Bravia lost dat op met aflegruimte boven de 70 liter koelkast.

De toilet/doucheruimte is voorzien van een draaibaar Thetford toilet en een fraai ingebouwd opbergmeubel met spoelbakje. De enkele bedden zijn met 182 respectievelijk 190 cm niet overdreven lang, maar doordat je beide bedden met een tussenstuk kunt omtoveren in een tweepersoonsbed, kun je ook in de breedte slapen. Dan heb je 197 cm tot je beschikking.

Bravia Mobil Swan 636

Installaties

Opvallend in de Bravia Mobil Swan 636 is het luxe standaardniveau. Cruise control, navigatie en motor-airco zijn standaard, de instaptrede onder de schuifdeur idem, ledverlichting, ruimte voor de twee 11-liter gasflessen, Dometic-luifel, noem maar op. Bijzonder is dat in het geteste model een Truma 6E combi (kachel/boiler) is ingebouwd, waar dat bij andere merken een Truma 4 is, met een lagere capaciteit. Voordeel van de 6E (dus met de toevoeging ‘E’) is dat hij naast gas ook op stroom verwarmt – dat scheelt veel gasflessen in de winter. Fijn dat ook de vuilwatertank te verwarmen is in winterse periodes.

Conclusie campertest Bravia Mobil Swan 636

Bravia Mobil is een relatief jong merk in de buscamperwereld. Maar wél eentje met ambities, als je kijkt naar bijvoorbeeld het uitrustingsniveau, de styling en de kwaliteit van het meubelwerk. Tussen het grote aanbod van de andere merken heeft Bravia voldoende onderscheidend vermogen, maar dat moet je dan wel eerst even worden uitgelegd. En daarvoor ben je bij Siebren van der Weide en Wim Brandsema van ROADVIP Nederland aan het juiste adres.

Plus & Min

+ degelijk meubelwerk
+ standaarduitrusting
– geen automaat beschikbaar

Technische gegevens

CHASSIS/MOTOR
Chassis Peugeot Boxer
Motor testvoertuig 2.0 liter HDI 4 cilinder
Maximum vermogen kW/pk 96kW/130pk (optioneel 120kW/163pk)
Maximum koppel 320Nm bij 1.800 rpm

AFMETINGEN
Lengte: 636 cm
Breedte: 205 cm
Hoogte: 259 cm
Stahoogte: 189 cm
Wielbasis: 4.035 mm

GEWICHTEN
Maximummassa: 3.500 kg
Rijklaar gewicht: 2.940 kg
Laadvermogen: 560 kg

ZITTEN* & SLAPEN
Aantal zit-/slaapplaatsen: 4/2
Bedden achter: 191/182 x 80 cm
(*zitplaatsen met veiligheidsgordels)

Prijs geteste uitvoering: € 72.900

Meer info: www.roadvip.nl en www.bravia-mobil.com

ROADVIP Campers
Meulenakker 8C
7841 EP Sleen
telefoon (0591) 764 321

Benieuwd naar het huidige aanbod van ROADVIP Nederland? Bekijk hier het aanbod op onze website

Lees verder
Terug naar Campertesten