Fietsen en campers vormen een gelukkig huwelijk. Even boodschappen doen of de omgeving verkennen terwijl je luifel uitgedraaid kan blijven is nu eenmaal onderdeel van het camperplezier. Het vervoer van de fietsen is echter wel een punt van aandacht. Met name voor buscampers waarbij de achterdeuren open moeten kunnen zonder een complete fietsenstalling af te hoeven breken. Het Harderwijkse Biketrans introduceert daarom de Van ’N Bike fietsendrager. Een winnaar in gebruiksgemak en duurzaamheid zonder de achterdeuren overmatig te belasten.
Standaard fietsendragers zijn geschikt voor standaard fietsen. Met de toenemende populariteit van E-bikes echter blijft er van die standaard niet veel over, elektrische fietsen zijn een stuk zwaarder en daar moet de drager op berekend zijn. Een probleem is dat niet want die zijn volop verkrijgbaar. Hoe het toegenomen gewicht aan de camper moet worden bevestigd is echter een ander verhaal. Doorgaans worden er twee stukken profiel op één deur van een buscamper gemonteerd waar de fietsendrager aan hangt. Het nadeel hiervan is dat je de deur belast op een manier waar de ontwerper van de carrosserie nooit rekening mee heeft gehouden. Overmatige slijtage aan de scharnieren of een deur die uit het lood gaat hangen kan daar het gevolg van zijn. Een forse schadepost na een verkeersdrempel die je niet gezien hebt is eveneens niet onwaarschijnlijk.
Montage van de Van ‘N Bike
De Van ’N Bike pakt dat anders aan. De basis van de fietsendrager wordt niet op de deur, maar op de C-stijl van de carrosserie gemonteerd. Steviger kan niet, een plaats waar de ontwerpers van de auto wel vrede mee kunnen hebben. De scharnieren van de deur worden zo niet extra belast, de Van ’N Bike heeft eigen scharnieren. De basis is gemaakt van dikwandige gepoedercoate aluminium buizen. Loeisterk en met 22kg lichtgewicht. Op de basis wordt een trekhaakkogel gemonteerd waar een fietsendrager naar keuze op geplaatst kan worden. De kogel mag je tot 80kg belasten, genoeg voor een drietal e-bikes. Wat niet kan is de kogel als trekhaak inzetten. Wel is het mogelijk om de fietsendrager op de kogel, ook te gebruiken op een andere auto, mits deze een trekhaak heeft.
Gebruiksgemak
In gebruik is de Van ’N Bike een uiterst aangename metgezel. Je schroeft de sluitpin los, trekt een extra beveiliging uit en met hulp van een gasveer zwaait de drager supersoepel uit. De deuren van de buscamper kun je vervolgens openen zoals je gewend bent. De drager zit op een hoogte die de grond niet kan raken wanneer je bijvoorbeeld een veerboot oprijdt. Maar ook weer niet zo hoog dat het opladen van de fietsen moeizaam is. Wanneer de camper een trekhaak heeft kun je die nog steeds gebruiken. Verder is de uitsteek van het systeem minimaal. Indien je geen fietsen te vervoeren hebt neem je de drager van de kogel af waarna de camper slechts enkele centimeters langer is dan zonder de basis van de Van ’N Bike.
Veilig
Biketrans verzorgt de montage. Dat duurt 1 a 2 uur, afhankelijk van wel of geen trekhaak met een aansluiting voor de verlichting. Indien er parkeersensoren aanwezig zijn komt er een extra knopje om deze uit te zetten wanneer er fietsen op de drager staan. Zonder fietsen werken de sensoren zoals gebruikelijk. De Van ’N Bike voldoet verder aan alle veiligheid eisen. De Belgische producent van het systeem heeft daarnaast een schudproef uit laten voeren om de stevigheid te onderzoeken. Die proef is voortijdig afgebroken omdat de fietsen desintegreerden, met de drager was niets aan de hand.
Exclusief montage en de drager op de kogel heeft de Van ’N Bike een prijs van € 1385.- Een bedrag waarmee schade aan je buscamper voorkomen wordt terwijl je daar heel veel gebruiksgemak voor terug krijgt. En in de zwarte kleurstelling ziet het er ook nog eens goed uit.
Meer informatie: www.biketrans.nl